Aus dem ESA-Thread:
Es scheint sich etwas beim "Sabre"-Nachfolger weiter zu entwickeln:
REL hat zusammen mit der ESA eine Studie über die Machbarkeit eines von SABRE angetriebenen Startsystems abgeschlossen:
The objective of this study was to explore how SABRE would be deployed into a SABRE-Powered Launch system such as to optimise its technical, operational and economic performance within the anticipated global context.
SABRE kann sowohl in einem einstufigen wie auch einem zweistufigen System genutzt werden, bei letzterem würde die Oberstufe mit der Nutzlast in einer Höhe von 150 Kilometer (Geschwindigkeit haben leider weder REL noch ESA angegeben) abgeworfen werden und die Erststufe kehrt zur Erde zurück:
This engine could be used to power a horizontally launched vehicle using either a one- or two-stage-to-orbit concept. In both cases, the SABRE-powered first stage would be fully reusable.(...)At an altitude of about 25 km, SABRE would then switch to rocket mode turning to an onboard source of oxidiser and fuel with which to continue its ascent. In a two-stage launch system the upper stage carrying the payload would be released at an altitude of about 150 km to continue its path to orbit while the first stage would return to land on Earth for reuse.(...)“The results of this study highlight the technical and economic challenges of a reusable launch vehicle based on existing SABRE technology. It encompassed the space and ground segment right up to maiden flight,” explained Jamila Mansouri, Space Transportation beyond LEO Manager at ESA.
Die Ergebnisse der Studie zeigen, dass das Konzept (einer wiederverwendbaren ersten Stufe) anwendbar ist und zukünftigen Märkten zugute kommen könnte. Nächstes Jahr will Reaction Engines mit Bodentests des luftatmenden SABRE-Kerns beginnen:
“This ESA-funded study examined the feasibility of a European reusable first stage that operates like an aircraft and is powered by the SABRE engine. The results indicate that this concept is adaptable and could benefit future markets" commented Jérôme Breteau, Future Launchers Preparatory Programme Manager within ESA's Space Transportation Directorate. (...)Reaction Engines is currently working on a number of programmes designed to demonstrate key SABRE technology. In 2019 the Company successfully validated and demonstrated the engines’ remarkable precooler technology which is a critical component for managing the high air inlet temperatures the engine will see at Mach 5 flight. In 2021, the Company will begin ground demonstration of SABRE’s air-breathing core. This is the part of the engine that converts the thermal energy harnessed by the precooler and uses it to drive the internal components of the engine.
Die Grafiken, mit denen die Pressemitteilungen bebildert waren zeigen übrigens ein Vehikel, das mittlerweile auf der Oberseite weiß ist:
Quellen:
Pressemitteilung ESA (oberer Block)
Pressemitteilung REL (unterer Block)
Wäre schon klasse, wenn der Nachfolger der Ariane 6 (teilweise) wiederverwendbar wäre und wohl noch besser, wenn man hierfür sowohl das auf SABRE aufbauende Konzept als auch das auf Themis aufbauende als machbare Alternativen hätte...