Hallo,
Kein Witz..
Sie sind auf die Sache schon während der Untersuchungen des Columbia Unfalls gekommen.Im laufe des Shuttleprogramm wurden ja einige Behälter gewechselt weil es Probleme gab oder Neuerungen eingeführt wurden.Bei den Startvorbereitungen zu STS-114 hatte man die Zulassungsdauer wieder im Visier..aber irgendwie ist die Technische Dokumentation der Orbiter lückenhaft das sie nicht mehr genau wissen was gewechselt oder erneuert wurde.....
Irgendwie hatten wir das ja bei STS-115 schon mal ..als keiner mehr wußte welche Befestigungsbolzen an der KU-Band Antenne verbaut sind...damals wurden sie dann noch auf der Rampe gewechselt.Den Start werden sie deshalb nicht verschieben ..aber sie sollten eine Lösung finden..
..alles wird gut..
Hier ein Artikel von 2004 der auf das Problem hinweißt....
"Review of the Durability and Safety of Composite Over-Wrap Pressure Vessels
At the request of the NESC, Dr. Jim Sutter (GRC) and Dr. Brian Jensen (LaRC) are co-leading a materials discipline team to review the durability and safety of composite over-wrap pressure vessels (COPV) for Shuttle (Kevlar/Epoxy wrapped over Titanium liners) and Station (Graphite/Epoxy over-wrap on Ti liners). The Kevlar tanks currently used on the Shuttle were developed in the early '70's at Brunswick Composites in Lincoln, NE and provide a >50% wt reduction versus all metal tanks. The graphite/epoxy tanks used on ISS save even more weight. While no COPV failures have occurred on either Shuttle or ISS, it is predicted that tank failure would lead to the loss of an Orbiter. Because of this the COPVs have a designation of Crit 1 or 1R system component. The COPVs were initially certified for a 10 year service life, however, their service life was later extended to 20 years. While several Agency programs have been in place to assess the long-term durability of COPVs, there is concern about their reliability and safety. The COPV team, comprised of NASA, industry and university experts in materials, life prediction and manufacturing, is currently engaged in compiling details for all vessels in service: Kevlar, graphite and possibly some glass, identifying deficiencies in testing, providing ideas for further tests and developing a flight assessment plan. Point of Contact: RMP (5150)/Dr. James K. Sutter, 3-3226, James.K.Sutter@nasa.gov..."
gruß jok