Aktuell wird öfters mal die Frage aufgeworfen, inwiefern die Ukraine-Krise sich auf die ISS und vor allem den Mitflug amerikanischer Astronauten auf russischen Soyuz-Kapseln auswirken könnte. Entsprechend wird gerne von Senatoren die Obama-Adminstration gerügt, dass sie das Shuttle groundete und man deshalb auf die Russen angewiesen ist.
Space-KSC hat dazu einen guten Artikel:
http://spaceksc.blogspot.de/2014/03/they-told-you-so.htmlDie Essenz aus dem Artikel:
Congress mandated that NASA spend about $3 billion a year over the next five years on SLS and the Orion crew capsule, a holdover from Constellation. Commercial crew, meanwhile, was starved by Congress, which cut it funding by 62% over the last three fiscal years from the Obama administration's funding requests. For Fiscal Year 2014, it was cut 15%.
Time and again, NASA warned Congress that cutting commercial crew in favor of SLS only extended reliance on Russia.
Congress didn't care.
Take for example this hearing two years ago by the House space subcommittee on NASA's proposed Fiscal Year 2013 budget. Members of both parties blast commercial crew, while insisting that SLS is a “backup” in case commercial crew fails.
The notion is nonsensical, because SLS is scheduled for its first uncrewed test flight at the end of 2017. It would have to carry tons of ballast to slow it down enough to reach ISS. SLS is considered to be so expensive a design that NASA could afford to build only one every two to four years.
...
If Congress had fully funded commercial crew as requested by the Obama administration, it's likely we'd see the first crewed test flights in late 2014 or 2015. NASA estimates that, due to the cuts, it won't be until 2017, although SpaceX founder Elon Musk told CBS News last month he hopes to have his first crewed flight in two years.
Hopefully cooler heads prevail and the ISS will be unaffected by the current political crisis. But if Vladimir Putin decides to restrict U.S. access to the ISS, point the finger of guilt directly at Congress.
They were told so.
In Kürze:
Im Grunde ist der Kongress zu kritisieren. Die NASA hat selbst gewarnt, dass eine (finanzielle) Bevorzugung von SLS über Commercial Crew nur die Abhängigkeit von Russland erhöht. Das interessierte den Kongress aber nicht. Sie haben kontinuierlich die Finanzierung von Commercial Crew gekürzt. Allein in den letzten drei Jahren blieb man 62% unter den von der Obama-Regierung geforderten Summen. Schon fast zynisch mutet die Idee an SLS als Backup für den Crew-Transport zur ISS zu nutzen, wenn Commercial Crew ein Fehlschlag sein sollte. SLS ist schlicht untauglich und müsste mit immensen Balast fliegen. Auch könnte sich die NASA nur alle 2-4 Jahre überhaupt ein SLS leisten.
Wenn der Kongress Commercial Crew voll finanziert hätte, dann wären Ende dieses Jahres oder 2015 die ersten bemannten Testflüge. Die NASA fürchtet, dass mit der derzeitigen Finanzierung es erst 2017 soweit ist. Elon Musk sagte er erwartet den ersten Flug mit Crew innerhalb der nächsten zwei Jahre.
Wenn Russland also den bemannten US-Zugang zur ISS einschränken sollte, soll man den Kongress kritisieren: Man hat es ihnen ja gesagt!