SpaceX - Diskussion

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jok

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Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #225 am: 08. Juli 2006, 14:35:47 »
Hallo, :)



..der Untersuchungsbericht zum Fehlstart im März liegt wohl nun vor.
Es scheint sich zu bestätigen das Techniker einen Tag vor dem Start bei Arbeiten am Triebwerk eine Treibstoffleitung nicht wieder ordnungsgemäß festgezogen haben.Der entstandene Triebwerksbrand beim Start führte zum Verlust!!! :-[

liest du hier :o :http://www.nasaspaceflight.com/content/?id=4612


gruß jok

tobi453

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Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #226 am: 08. Juli 2006, 14:45:58 »
Es gibt eine neue Stellungnahme von Elon Musk:

Zitat:
Posted July 6, 2006

My apologies for the long delay in providing an update. Between the Falcon 1 return to flight, Falcon 9 development and the NASA COTS program, this has been an inordinately busy period for SpaceX.

I will post the findings of the DARPA/SpaceX Return to Flight Board on the SpaceX website in about two weeks. The final meeting of the board was last week and the results will be posted after the DARPA senior leadership is briefed.

No major surprises were uncovered in the course of the investigation, so perhaps more interesting is the broader set of design & process improvements that constitute "Falcon 1.1". I will post whatever I can, excluding only proprietary or ITAR restricted information.

At the end of July, I will post a detailed update on Falcon 9. We've made a tremendous amount of progress on that front. Except for the fairing (nosecone), we are 90% done with all the manufacturing tooling and should have serial number 1 of the first stage built within three to four months. We are targeting a stage hold down, multi-engine firing in about six months.

On the business front, SpaceX now has ten launches on manifest and is on track to be cash flow positive in 2006, our fourth full year of operation.

---Elon


tobi453

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Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #227 am: 19. Juli 2006, 15:32:32 »
Laut http://www.space.com/missionlaunches/060719_falcon1_update.html war es kein menschliches Versagen, der zum Absturz der Falcon 1 geführt hat, sondern Korrosion. Um einen solchen Fehler in Zukunft auszuschließen wird das korrosionsanfällige Teil ausgetauscht. Außerdem werden noch weitere Änderungen an der Rakete vorgenommen. Die Startkosten werden nicht erhöht werden. Der nächste Start ist im November von Kwajalein geplant und wird ein Teststart sein. Falls dieser Start erfolgreich ist, wird im Frühjahr 2007 der Satellit TacSat-1 mit der Falcon 1 gestartet.

jok

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Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #228 am: 19. Juli 2006, 16:08:52 »
Hallo, :)

Seltsam...unbestritten ist ja wohl das einen Tag vor Start an den Leitungen gearbeitet wurde.Sollten  Triebwerktechniker nicht in der Lage sein Korrosion an Leitungen oder Verschraubungen zu erkennen :-/ :-/

gruß jok :)

ILBUS

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Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #229 am: 20. Juli 2006, 01:19:17 »
Nein, wenn es Haarrisse oder innere Korrosionserscheinung sind.

jok

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Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #230 am: 20. Juli 2006, 16:44:20 »
Hallo, :)

..also doch etwas Schlamperei die Teile werden doch kontrolliert ( Röntgen) um Haarrisse auszuschließen.Und "etwas" Korrossion ist ja in den Leitungen nicht so wild ...also leichter beschlag...solange nicht ganze Schollen abbrechen und die Leitungen blockieren.
Das einzige Problem ist an Verschraubungen oder Dichtungen und das wäre peinlich wenn das einen Tag nach der Wartung passiert ;)

Aber egal das Teil liegt unten....besser machen!!!!

gruß jok :)

tobi453

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Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #231 am: 26. Juli 2006, 15:54:19 »
Neues Update von Elon Musk:

Zitat:
Posted July 25, 2006

Findings of the Falcon Return to Flight Board

Below is a summary of the findings of the board, convened by DARPA and with participation by SpaceX, NASA, the US Air Force and the US Naval Research Laboratory. The Co-Chairs of the board were Brigadier General (retired) Pete Worden, who is now the NASA Center Director at Ames, and Colonel (retired) Bob Paulson, who has 30 years experience in space-related program management, systems engineering and research and development with the Air Force.

Video, photo and data confirm that an engine fire started just after ignition, but prior to liftoff. The fire continued to burn during all powered flight. The telemetry shows that at:

    * T-400s, when the propellant pre-valves were opened, a fuel leak started on the turbopump fuel inlet pressure transducer plumbing. Data shows that this same leak was not present on the test firing that occurred on March 22.
    * ~T-2s, ignition of the engine in turn ignited the fuel leak, initiating the engine fire.
    * ~T+25s, the engine fire burned through a pneumatic line, causing pneumatic pressure to drop.
    * T+30s, the fuel and oxygen pre-valves began to close as pneumatic pressure dropped below minimum levels.
    * T+34s, engine thrust terminated due to closure of propellant pre-valves.

Fortunately, telemetry analysis allowed us to pinpoint the leak to a very specific location on the vehicle, clearly showing that the leak arose at the turbopump fuel inlet pressure transducer. This is supported by several cameras and video feeds around the launch site, as well as launch vehicle parts recovered from the ocean.

While there is a high degree of certainty that a fuel leak fire is what ended the flight and the location of the leak is clear, there is some uncertainty as to how the leak arose. In all the SpaceX engine tests (numbering in the hundreds), vehicle wet dress rehearsals and launch pad static firings, there has never been a fuel leak of any significance. In what appears to be a stroke of extremely bad luck, it happened for the first time on launch day.

After reviewing several possible, but unlikely, causes of the leak, the board concluded that the most plausible scenario was that the aluminum B-nut on the transducer failed shortly before launch due to stress corrosion cracking. Early in the investigation, it appeared as though a pad processing error might have caused the leak, but recovered hardware showed the lockwire that led to the B-nut was attached to the fuel line. If the stress corrosion cracking explanation is correct, it means that, over the course of almost four years, the first and only time we saw an aluminum B-nut crack was on launch day. "Unfortunate" would be an understatement.

Ironically, this is a case where a more expensive part failed! We make use of the more expensive and lighter aluminum B-nuts, rather than the cheaper and heavier stainless steel B-nuts. Frankly, and this may surprise some people, but there is not a single case I'm aware of on the Falcon 1 or Falcon 9 where we chose the cheaper and less reliable component over the more expensive and higher reliability component. Those that would ascribe this failure to reach orbit to cheap parts are incorrect.

The B-nuts are anodized for corrosion protection, but the ones mounted on the exterior of the engine panel did see considerable exposure to the environment, which might have overcome the anodized coating. The maiden launch campaign stretched over several months and had numerous countdowns where the vehicle was exposed to the elements for days or weeks at a time. It is worth noting that anything not exposed to the elements, such as the interior of the main engine pyramid, interstage, avionics bay or inside of the payload fairing, showed no evidence of corrosion.

The above represents the determination of the Return to Flight Board as to why the rocket shut down prematurely. Now, I will delve into the improvements. These are a superset of those recommended by the board, so should be seen as my words, not necessarily an official opinion of the board.

Improvements to the Falcon Launch System

The Falcon launch system in place for our upcoming launch will be better in several ways. I say "launch system", because the improvements apply to the rocket itself, the software that monitors vehicle health and the people driven processes for executing the launch. I will address each of the three categories, excluding only proprietary and ITAR restricted information:

1. Vehicle Design

None of the changes are fundamental and, to the best of our knowledge, none are an absolute necessity prior to launch. For example, the corrosion issue could be addressed by simply limiting the amount of time that the vehicle sits on the launch pad or putting a protective canvas cover over the engine compartment until launch. However, the changes do improve vehicle robustness and further the SpaceX goal of achieving a "Maytag" rocket, where it just doesn't break.

All changes are being analyzed and delta qualified. The government review team is also reviewing the improvements, of which the list below is a subset:

    * Exposed aluminum B-nuts have been replaced with either an orbital welded joint, as used by high end satellites, or a stainless steel B-nut where a weld joint is not possible. In addition to addressing the stress corrosion concern, stainless steel also removes the potential for galvanic corrosion, since the lines are stainless steel.
    * A one way (check) valve has been placed at the fuel leak check port. When combined with a safety wired cap, this provides dual redundancy for sealing the leak check port. This technique is also used on high end satellites.
    * The fuel vent has been directed further from the engine bay and into the airflow free stream, ensuring that fuel vapors cannot feed a fire.
    * Engine bay openings will be covered by fireproof blankets and the engine bay will be continuously purged by nitrogen. Even if there is another fire, this should prevent damage to engine electronics, control valves and much of the pneumatic system.
    * Teflon lined flex hose, which was used in the pneumatic system, has been replaced with a corrugated metal flex line with a high temp overwrap. This will allow the pneumatic lines to survive a fire should one ever arise again.
    * The robustness of the avionics system wiring has been improved to reduce servicing needs at Kwajalein. In defense of the avionics, I should point out that, despite being immersed in fire, the avionics system operated correctly throughout the entire flight!
    * The first and second stage now transmit telemetry independently. This results in better grounding and hence cleaner, less noisy data, which is critical for detecting problems early. Also, we can continue receiving first stage data after stage separation.
    * The foam insulation will be bonded on, rather than removed by lanyards. The foam's late separation appeared to have no effect on the vehicle operation, but there is potential for problems to arise with the lanyard system. At the expense of a slight mass increase, bonding on the insulation, as is done with the upper stage, was felt to be the most robust solution.
    * The launch mount arms will rotate further out of the way to improve engine clearance during high ground winds.

2. People & Processes

Considerably more detail has been added to the written procedures for doing work on the rocket at the launch pad. New procedures to deal with unexpected anomalies will require approval of the VP of Launch Operations and the VPs of any department affected by the activity.

Any work done on the rocket, whether a routine part of launch preparations or resolving an anomaly, will now require three signoffs, including the technician, responsible engineer and quality assurance. Previously, work had required only the technician and responsible engineer to cross-check.

This is actually not a significant cost increment, as previously the technician and engineer were responsible for completing quality assurance paperwork. By having the QA person take care of logging all the information and entering it into our QA database, it alleviates the workload of the technician and engineer and allows them to stay focused on preparing the rocket for launch.

In addition, the QA person will take digital close out photos of all work done and these will be examined by the launch readiness review team prior to giving the green light.

3. Software Health Monitoring, Launch Automation and Ground Support Equipment (GSE) Upgrades

I would characterize the design improvements to the rocket as modest, essentially a version 1.1 of the original. However, the improvements to the software that monitors the vehicle health prior to launch are considerably more significant, arguably version 2+.

More than 700 parameters are now tracked continuously, including both the vehicle and critical ground support equipment. This is an order of magnitude greater than in the past, where only parameters known to be potential problems were tracked. The new software tracks literally everything, even sensors that are not critical to launch, but whose misbehavior could tangentially indicate a real problem.

Values are examined both instantaneously and as trends that might show an issue developing. When the system detects a potential problem, a warning message is displayed on the launch console. If the problem is determined to be critical, the software will halt the countdown and set the rocket and GSE to a safe state.

From being a long series of manually executed steps, the launch countdown is now mostly automated, reducing the potential for human error. Engineers are still on station watching the rocket telemetry, but, much like the autopilot helps alleviate pilot workload in an airliner, they have more time available to analyze the vehicle state. This improvement allows for reduction of the launch control room crew (those executing rote tasks) without reducing the amount of attention paid to the rocket.

For our next launch, we have configured a control room at our California headquarters with a real-time telemetry relay and direct access to the launch control voice networks. This is essentially a remote extension of the Kwajalein control room, albeit with read only access, and allows us to double the number of engineers on console. However, because they are only needed in the hour prior to launch, their time is very efficiently used. No need for the expense of travel, lodging and time spent waiting for launch to happen at Kwajalein (another efficiency improvement).

There are a number of other improvements to the ground support equipment, only some of which I will mention here:

    * The clean room for satellite processing has been expanded and upgraded for processing of larger and more complex spacecraft.
    * The vehicle hangar is now double-walled for insulation, allowing precise control of temperature and humidity.
    * Payload air conditioning while in the fairing has also been upgraded to allow for wide control over temperature and humidity.

tobi453

  • Gast
Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #232 am: 03. August 2006, 23:48:24 »
Auf der 9. Internationalen Mars Society Konferenz hat Elon Musk eine Rede gehalten. Hier ein paar neue Infos:
- er ist primär am Mars interessiert
- der Erststart von Falcon 1 war kein Erfolg, aber hat jede Menge nützlicher Daten beschert.
- er wird eine LH/LOX Oberstufe entwickeln
- er erwartet, dass in den nächsten Monaten noch weitere Startverträge abgeschlossen werden
- Falcon 9 ist von vornerein als bemannter Träger ausgelegt
- die bemannte Falcon 9 wird über eine Notfallrakete an der Spitze verfügen (max. 7 G)
- ein großer Teststabd in Texas wird gerade vorbereitet
- Testen der ersten Stufe der Falcon 9 Anfang 2007
- sie können in Vandenberg starten, wenn der Erstflug der Falcon 1 erfolgreich war
- erster bemannter Start in 4-5 Jahren
- hält Weltraumenergie für nicht praktikabel
- er glaubt, dass es Tausende Bewerber für einen One-Way Flug zum Mars gäbe, wenn der Preis bei einigen Millionen liegen würde
 
Noch mehr Infos zur Rede hier:
http://www.hobbyspace.com/nucleus/index.php?itemid=2053

Für mehr Infos zur 9. Internationalen Mars Society Konferenz siehe hier:
https://forum.raumfahrer.net/index.php?topic=3119.0
« Letzte Änderung: 03. August 2006, 23:50:05 von tobi453 »

tobi453

  • Gast
Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #233 am: 14. August 2006, 18:42:08 »
Es gibt nun hier http://www.thespacereview.com/article/682/1 einen ausführlichen Artikel zur Rede von Elon Musk auf der 9. Internationalen Mars Society Konferenz. Hier ein paar wesentliche Informationen:
- für das Rettungssystem bei der bemannten Kapsel Dragon stehen zwei Möglichkeiten zur Auswahl: entweder wird auf die Spitze eine kleine Feststoffrakete angebracht oder der kapselinterne Treibstoff wird zur Flucht benutzt
- am Anfang soll die bemannte Falcon 9 von Kwajalein starten aber später soll die bemannte Version von Cape Canaveral starten
- die Kapsel wird über kein automatisches Andocken verfügen. Stattdessen soll die Kapsel mit dem ISS-Arm zum Docking-Port befördert werden
- bis zu 7 Personen pro Flug
- Kapsel kann 6 Monate im All bleiben
- Landung im Wasser, später auch an Land
- Falcon 9 fliegt mit dem Triebwerk Merlin 1 C, das regenerativ gekühlt ist, höheren Schub und höhere Ausströmgeschwindigkeit hat

PS: Vielleicht sollte man dieses Thema in "SpaceX" umbenennen.
« Letzte Änderung: 16. August 2006, 19:43:05 von tobi453 »

H.J.Kemm

  • Gast
Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #234 am: 14. August 2006, 18:51:05 »
Moin Tobias,

PS: Vielleicht sollte man dieses Thema in "SpaceX" umbenennen.

Geh bitte mal unter *intern*.


Jerry

jps-fan

  • Gast
Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #235 am: 15. August 2006, 08:07:44 »
Ich fände es gut, wenn ihr diesen Thread in <SpaceX> umtauft und dann einen neuen Thread für die <Falcon 1> einrichtet. Man kann ja auf bereits vorhandene Beiträge über <Falcon 1> hinweisen.

jps

tobi453

  • Gast
Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #236 am: 15. August 2006, 19:58:20 »
Hier http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=4705 gibt es ein interessantes Interview mit Elon Musk, in dem er zu der Pegasus von Orbital Sciences Stellung bezieht. Die Pegasus sollte ursprünglich einen Preis von 6 Millionen haben. Aufgrund ein paar Fehlstarts und einem nicht so großen Markt mussten sie den Preis auf 20 Millionen erhöhen. Könnte dies SpaceX auch passieren?
Dazu sagt Elon Musk, dass man die Pegasus und die Falcon 1 nicht vergleichen kann. Die Pegasus wird von einem Flugzeug gestartet, was viele Komplikationen mit sich bringt. Das Abfeuern einer Rakete ist sehr gefährlich, weil in dem Flugzeug Menschen sitzen, die eventuell beim Abschuss oder einem unvorhersehbaren Explodieren der Rakete in Mitleidenschaft gezogen werden können. Außerdem hat die Pegasus unnötig viele Stufen nämlich bis zu 5 (mit Flugzeug als 1. Stufe). Das macht die Rakete unnötig komplex. Außerdem muss- unabhängig wie oft man startet- ein Flugzeug für viele Millionen am Leben erhalten werden. Die Falcon 1 hat nur 2 Stufen und die ganze Rakete sei auf Einfachheit ausgelegt. Außerdem muss man sich keine Sorgen um die Bodenmannschaft bei einer Explosion der Rakete machen, da die Rakete erst betankt wird, wenn die Bodenmannschaft in Sicherheit ist. Außerdem ist der Treibstoff der Falcon 1 äußerst günstig.

*

Offline MR

  • *****
  • 2112
Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #237 am: 16. August 2006, 15:32:12 »
Elon Musk übersieht hier aber, das die Pegasus aus Feststoffstufen (mal abgesehen von der optionalen Flüssigkeitsbetriebenen Oberstufe) aufgebaut ist, welche gundsätzlich weit weniger komplex und vermutlich auch betriebssicherer sind als Flüssigkeitsstufen (und meist auch günstiger, die Treibstoffkosten spielen hier meist keine grosse Rolle). Den Start vom Flugzeug aus sehe ich nicht unbedingt als Problem (bisher gab es dabei auch noch keine Schwierigkeiten), sondern eher als Vorteil, kann man doch durch die Höhe (13000 m) und die Startgeschwindigkeit (900 km/h) an der Startstufe sparen. Unter dem Strich bringt das Flugzeug mehr als es kostet, denn auch eine konventionelle Startrampe muss unabhängig von der Anzahl der Starts gewartet werde.

Das sich die Kosten für die Falcon 1 drastisch erhöhen, sehe ich auch. Ich halte alle Vorstellungen von SpaceX über die Kostengünstige Wiederverwendung für utopisch. Zudem sind die verfügbaren Nutzlasten im Bereich der Falcon 1 drastisch eingebrochen und die Konkurenz gestiegen bzw steigt weiter (russische Anbieter mit ausgemusterten ICBMs, Vega), ich halte es daher für zweifelhaft, das sich unter diesen Vorzeichen eine wirtschaftlich sinnvolle Startfrequenz der Falcon 1 entwicklen kann.

Einsparungen will SpaceX auf 2 verschiedene Arten erreichen:

- Wiederverwendbarkeit
- effizente, kostengünstige Produktion und Startabwicklung

Und hier liegen auch die Probleme, zu allererst in der niedrigen Startfreqenz. Der größte Anteil an den Kosten sind Fixkosten, und von diesen Fixkosten sind der größte Anteil wiederrum die Personalkosten. Diese Fixkosten fallen unabhänig von der Anzahl der Starts an. Je weniger Starts, desto mehr Fixkosten müssen auf einen Start umgelegt werden und um so höher sind die Startkosten. Das betrifft sowohl die Herstellung der Raketen als auch die direkte Startabwicklung.

Voll durchschlagen tut dieses Problem, wenn es nicht gelingt, die Startstufe kostengünstig wiederzuverwenden.

Daneben müssen erst einmal Kunden gewonnen werden, die bereit sind, ihre Satellieten diesem Träger anzuvertrauen. Im Nutzlastbereich der Falcon 1 sind aktuell nur wenige Nutzlasten verfügbar, zudem ist das Vertrauen in den Träger wegen des Fehlstarts erst mal angekratzt.

SpaceX hat hier einen Fehler gemacht. Man hätte den Träger zuerst in Teilen testen sollen, zuerst die Unterstufe mit einem Oberstufendummy. So hätte man immerhin erst mal gewusst, das die Unterstufe und auch die Stufentrennung richtig funktionieren. Dann hätte man den Träger komplett mit einer Dummy Nutzlast testen können. Man hätte dadurch sowohl die Kosten für die Wiederverwerdbarkeit der ersten Stufe bereits einschätzen können als auch gegenüber den Kunden einen komplett getesteten Flugfähigen Träger vorweisen können.

Leider musste Elon Musk in seiner völlig von sich eingenommenen Art ja gleich den Träger komplett mit einem Satelliten testen. Der Fehlstart nach gerade einmal 30 s hat das Vertrauen der potentielen Kunden in den neuen Billigträger sicher erst mal nicht gestärkt, zumal erst jetzt die eigentliche Ursache ans Licht kommt und möglicherweise auf weitere Fehler in der Konzeption des Trägers hinweist.

Positiv ist immerhin anzumerken, das es SpaceX überhaupt geschafft hat, einen Träger starten zu lassen. Kistler dagegen hat 800 Mio ausgegeben, und konnte außer ein paar triebwerken und netten Bildern nie etwas vorweisen.

tobi453

  • Gast
Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #238 am: 17. August 2006, 17:36:04 »
Auf space.com gibt's einen neues Interview mit Elon Musk. Folgende Informationen sind neu:
- der nächste Falcon Start ist für November geplant könnte, aber leicht in den Dezember rücken
- es wäre besser gewesen, wenn die Rakete mindestens bis zur Zündung der 2. Stufe überlebt hätte
- der Bau der 1. Stufe der Falcon 9 soll in den nächsten 2-3 Monaten abgeschlossen werden
- er hat bisher 10 Millionen in Kwajalein und 10 Millionen in den Startplatz in Vandenberg investiert
- er hat nun insgesamt etwas über 100 Millionen $ in SpaceX investiert


Link:
http://www.space.com/missionlaunches/060817_spacex_musk.html

Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #239 am: 17. August 2006, 20:01:09 »
Zitat
100 Millionen $ in SpaceX investiert
Wenn man daran denk das die ESA für die Vega 220 Millionen € Entwicklungskosten hat und dabei auf vorhanderner Technologie aufbaut sieht man um wieviel man bei Privaten sparen kann.

Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #240 am: 17. August 2006, 22:41:16 »
Zitat
Wenn man daran denk das die ESA für die Vega 220 Millionen € Entwicklungskosten hat und dabei auf vorhanderner Technologie aufbaut sieht man um wieviel man bei Privaten sparen kann.
Man hat aber auch gesehen was passiert, wenn man an der falschen Stelle spart. Leider hat jede Medaille zwei Seiten. OK, auch ESA, NASA usw. mußten schon Lehrgeld zahlen. Und deshalb sind sie immer teurer geworden. Etwas ähnliches passiert nun auch bei SpaceX. )c:
Für mich stellen die Privaten aber nicht nur eine stachlige Konkurrenz sondern auch eine sinnvolle Ergänzung dar. Jeder Rückschlag, ob nun bei den etablierten Raumfahrtorganisationen oder bei privaten Raumfahrtinitiativen, löst bei mir ganz bestimmt keine freudigen Gefühle aus.
Gerade dieses Konkurrenzdenken wird wohl verhindern daß Menschen zum Mars reisen werden. Ein so gigantisches Projekt ist nur in Zusammenarbeit aller Raumfahrtorganisationen machbar oder gar nicht. Es geht schließlich um Wissenschaft und nicht um Politik oder ein popeliges Wettrennen. Meiner Meinung nach sieht es im Moment so aus, daß weder ein Amerikaner noch ein Russe noch ein Chinese noch ein Japaner oder ein Inder sondern einfach nur ein Mensch seinen Fuß auf den roten Planeten setzen wird: "Das erste, was man sieht, ist, auf der Erde gibt es keine Grenzen - am ersten Tag zeigten wir noch alle auf unser Land, und am zweiten Tag zeigten wir auf unseren Kontinent, und am dritten haben wir nur noch die Erde als unsere Erde wahrgenommen." (Leider weiß ich nicht mehr wer das mal gesagt hat.) Erst wenn die sogenannten Volksvertreter das begriffen haben werden Menschen die Chance bekommen zum Mars und noch weiter zu reisen. Ist jedenfalls meine Meinung.

Gruß
Peter

tobi453

  • Gast
Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #241 am: 19. August 2006, 10:47:55 »
Wie ihr sicherlich schon wisst, ist SpaceX einer der zwei Gewinner des COTS-Programmes. Hier die offizielle Pressemitteilung von SpaceX:


Zitat:
SPACEX WINS NASA COTS CONTRACT TO DEMONSTRATE CARGO DELIVERY TO SPACE STATION WITH OPTION FOR CREW TRANSPORT

El Segundo CA – August 18, 2006 – SpaceX announced that it was selected by NASA to demonstrate delivery and return of cargo to the International Space Station. At the option of NASA, the Agreement can be extended to include demonstrating transport of crew to and from the International Space Station (ISS). If successful, NASA will have the ability to use the demonstrated capability to resupply the ISS after the 2010 retirement of the Space Shuttle. The SpaceX team mates for COTS include ARES Corporation, MDA Federal Inc., Odyssey Space Research L.L.C., Paragon Space Development Corporation, and SPACEHAB, Inc.

As part of this Agreement, SpaceX will execute three flights of its Falcon 9 rocket carrying the Dragon spaceship. These will be the first flights of the Dragon spaceship and the fourth, fifth and sixth flights of the Falcon 9 launch vehicle.

The missions are scheduled to occur in the late 2008 to 2009 time period and will culminate in demonstrating delivery of cargo to the ISS and safe return of cargo to Earth. The Dragon spaceship is designed from the beginning to have an identical structure for both cargo and crew transport, allowing for a rapid transition from unmanned to manned flight as soon as reliability is proven.

"By stimulating the development of commercial orbital spaceflight, the NASA COTS program will have the same positive effect on space travel as the Air Mail Act of 1925 had on the development of safe and affordable air transportation," said Elon Musk, SpaceX CEO. "Moreover, the requirement for significant private investment and the fact that NASA only pays for objective, demonstrated milestones ensures that the American taxpayer will receive exceptional value for money."

About SpaceX
SpaceX is developing a family of launch vehicles intended to reduce the cost and increase the reliability of both manned and unmanned space transportation ultimately by a factor of ten. With its Falcon line of launch vehicles, SpaceX is able to offer light, medium and heavy lift capabilities, as well as deliver spacecraft into any inclination and altitude, from low Earth orbit to geosynchronous orbit to planetary missions.

The Dragon spaceship is designed to transport up to seven astronauts, as well as both pressurized and unpressurized cargo, to Earth orbit and back. Dragon's universal docking adapter allows it to interface with all current ISS docking/berthing systems, as well as future systems under development.
« Letzte Änderung: 19. August 2006, 10:49:05 von tobi453 »

H.J.Kemm

  • Gast
Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #242 am: 19. August 2006, 10:56:38 »
Moin,

wenn SpaceX das tatsächlich in einem verträglichen Zeitrahmen umsetzt, dann wäre das ein großer Schritt nach vorne für die Raumfahrt. Ich glaube, dass Elon Musk nicht kleckert, sondern klotzt.



Jerry

H.J.Kemm

  • Gast
Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #243 am: 19. August 2006, 15:09:57 »
Moin,

wir hatten ja schon einen Thread über *SpaceX Dragon* hier im Forum >>>>>


Jerry

tobi453

  • Gast
Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #244 am: 31. August 2006, 18:38:27 »
Auf der SpaceX Seite gibt es nun eine aktualisierte Liste aller gebuchten Starts:

Customer                                 Launch Date         Vehicle        Departure Point
US Defense Dept (DARPA)       Q1 2006         Falcon 1       Kwajalein
US Defense Dept (DARPA)         Q4 2006           Falcon 1       Kwajalein
US Defense Dept (OSD/NRL)      Q4 2006          Falcon 1       Kwajalein
Malaysia (ATSB)                        Q3 2007          Falcon 1       Kwajalein
US Government                        Q1 2008              Falcon 9       Kwajalein
SpaceDev                                Q2 2008           Falcon 1       Vandenberg
MDA Corp.                               Q2 2008         Falcon 9        Kwajalein
NASA                                       Q3 2008           Falcon 9          Kwajalein
MDA Corp.                                Q3 2008        Falcon 1        Vandenberg
Bigelow Aerospace                    Q4 2008             Falcon 9            Kwajalein
NASA                                       Q2 2009           Falcon 9           Kwajalein
NASA                                       Q2 2009           Falcon 9          Kwajalein
Swedish Space Corp.                 Q4 2009           Falcon 1          Vandenberg
US Air Force       $100 million contract thru 2010       Falcon 1       TBD

tobi453

  • Gast
Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #245 am: 09. September 2006, 12:04:09 »
Neues von SpaceX:

Posted September 8, 2006


SpaceX Wins NASA Contract to Replace Space Shuttle

 As you may have read by now, SpaceX was one of two winners of the NASA Commercial Orbital Transportation Services competition.  The SpaceX portion of the award is $278 million for three flight demonstrations of Falcon 9 carrying our Dragon spaceship, which are scheduled to occur in late 2008 and 2009.  The final flight will culminate in the transfer of cargo to the International Space Station (ISS) and return of cargo safely to Earth.
 
The agreement also contains an option of similar value for three demonstration flights of the seven person manned version of Dragon, which in this case will end up with us taking people to the ISS and back. If the demonstrations are successful, SpaceX will be in pole position to win ISS resupply business worth about $300M to $500M per year from 2011 to 2015 and perhaps beyond. There is obviously a tremendous amount that needs to be accomplished between now and then, but, provided SpaceX executes well, this win constitutes the first part of two to three billion dollars of NASA business.

To ensure a rapid transition from cargo to crew capability, the cargo Dragon and crew Dragon are almost identical, with the exception of the crew escape system, the life support system and onboard controls that allow the crew to take over control from the flight computer when needed. This simulation shows Dragon approaching and berthing with the ISS. The reason that the simulation, which was developed by Odyssey Space Research, one of our partners in the COTS competition, is not as pretty as it could be is that this is not an "artist's impression". The software uses true physics and true dimensions and has been used for actual rendezvous analysis of ISS visiting vehicles, such as the European ATV and Japanese HTV. It is interesting to see the solar arrays on the ISS move to keep facing the sun and watch the ISS light up as it moves out of the Earth's shadow.
 
Since we already have three Falcon 9 launches on contract, the NASA flights will probably represent the 4th, 5th and 6th flights of Falcon 9, but will definitely be the first three flights of the Dragon spaceship.  In addition to servicing NASA needs, I expect that F9/Dragon will also be of service to Bigelow Aerospace, which recently had a very successful flight of their sub-scale commercial space station.  Bigelow Aerospace and SpaceX have an ongoing dialogue to ensure that F9/Dragon meets the human transportation needs of their planned space station as efficiently as possible.

Apart from a few minor bits & pieces, both Falcon 9 and Dragon are intended to be fully reusable. The F9 first stage, F9 second stage and Dragon are all designed to land via parachute in water, although we could always add airbags later for a land landing, if that turned out to be lower cost. If the recovery and reuse is successful, the F9/Dragon vehicle will be the world's first fully reusable system (the Shuttle system loses the large orange tank every flight, so is considered partially reusable). Making the economics of reusability work well, which is not a given even if all pieces are recovered, is fundamental to achieving a revolutionary reduction in spaceflight costs. If a Boeing 747 could only be used for a single flight, your ticket cost would be enormous and this is no less true for a rocket.

As you might imagine, SpaceX has an increased need for talented and driven people to join the team. If you are either personally interested or know someone who is a first rate candidate, please take a look at our jobs page.

Falcon 1

The current schedule calls for a late November launch of Demo Flight 2 for DARPA.  However, given that we have increased the number of system aborts by a factor of 30, there is a high likelihood of false alarms in the countdown process pushing our actual launch into December.
 
The updated Merlin 1A engine with the robustness improvements passed its acceptance test last month, running 1.5 mission duty cycles at slightly better than expected combustion efficiency.  It is now mounted to the first stage, which is undergoing final checkout and will soon be transferred to the Kwajalein cargo ship with an expected arrival on island in October.
 
The last remaining major milestone is the acceptance test of the upper stage.  In this test, we will run the entire integrated second stage, including the avionics bay, for a full mission duty cycle.  Although the sub-components have already been acceptance tested, this provides a full checkout of the upper stage as a system, which will surface any infant mortality issues at the systems level. Once the upper stage completes its acceptance test next month, it will be flown to Kwajalein.  The upper stage is small enough to fit, just barely, through the cargo door of one of the regular flights to Kwaj and is quite light (about 1200 lbs), so there is not much of a cost penalty.

The third and fourth Falcon 1 vehicles are already in production at our Los Angeles plant for the Defense Dept (OFT/NRL) and Malaysian missions next year. The former, which follows Demo Flights 1 and 2 for DARPA, will constitute our first operational mission. The fact that our first flight was only a test or beta flight, containing a student satellite in lieu of an empty bay, seems to have been overlooked by much of the media. Given that the first Lockheed Athena, Boeing Delta III, Orbital Sciences Pegasus XL, Ariane 5, etc. all failed and those companies are the mainstay of western space launch, we are not at all discouraged. The reason SpaceX started out with a strategy of building the smallest useful orbital rocket was primarily to minimize the cost of mistakes. Far better to iron out problems at F1 scale than F9 scale.

Kwajalein Launch Site Upgrades

The payload processing facilities on Omelek have been significantly upgraded.  The clean room for processing satellites is now much larger with better than 10K cleanliness levels and very tight humidity & temperature control.  It is worth noting that the satellite is kept at a controlled temperature and humidity at all times and is never exposed to ambient conditions.  Satellite processing works as follows:
 
1. Customer brings satellite to the clean room at the launch pad (facilitated by SpaceX)
2. Satellite is removed from its protective shipping container and encapsulated in the fairing
3. We attach the mobile AC system to the fairing
4. Fairing is taken out of the clean room and into the adjacent main hangar, where it is rotated horizontal and attached to the rocket
 
In addition, the office space on Omelek has been doubled with the addition of a dedicated set of offices for customers.

Pricing

I should probably say something about pricing, since some people think that it is only a matter of time before we raise prices dramatically. They are missing the point. I started SpaceX to lower the cost and increase the reliability of (American) spaceflight by at least a factor of ten and I'm hell bent on making that happen. We need to become a true spacefaring civilization, where spaceflight is affordable by normal citizens and extending life to another planet is realistic, and that requires lowering costs dramatically.

----Elon----


Und es gibt eine interessantes Bild von Falcon 9 mit bemannter und unbemannter Kapsel:

« Letzte Änderung: 12. September 2006, 22:32:44 von tobi453 »

H.J.Kemm

  • Gast
Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #246 am: 19. Oktober 2006, 15:58:56 »
Moin,

jetzt beginnt die Warterei auf den hoffentlich einwandfreien Start von *MetOp auf Sojus* und dann blättert man mal durch das Raumcon. Da bin ich auf *SpaceX* getroffen und frage mich, was macht eigentlich *Falcon 1*?
Hat jemand mehr Informationen? Wäre mal schön zu hören, was sich da tut.

Jerry

tobi453

  • Gast
Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #247 am: 20. Oktober 2006, 16:29:55 »

tobi453

  • Gast
Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #248 am: 28. Oktober 2006, 14:37:43 »
Hier eine PowerPointPräsentation von SpaceX (auf englisch):
http://ast.faa.gov/ppt/COMSTAC/COMSTAC_Presentation-SpaceX_COTS.ppt

Man sieht mehrere neue Bilder, unter anderem ein Bild von dem neuen regenerativ gekühlten Merlin 1 C Triebwerk und von der Falcon 9 in der Konstruktion.

Hier ein paar neue Infos aus der Präsentation:
Q3, 2008 Erster Demonstrationsflug der Kapsel für das COTS-Programm
Q2, 2009 Zweiter Demonstrationsflug, mit an die ISS andocken
Q3, 2009 Dritter Demonstrationsflug, Fracht zur ISS und Fracht sicher auf die Erde zurückbringen

Falls die vorgehenden Demos erfolgreich, geht's wie folgt weiter
2009 Unbemannte Demonstration des Kapsel Rettungssystems
2010 3 Astronauten zur ISS
2010 7 Astronauten zur ISS

Weitere Informationen:
- Dragon landet im Wasser
- 13 Starts gebucht

Offline chris

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  • 708
Re: SpaceX - Diskussion
« Antwort #249 am: 28. Oktober 2006, 19:06:24 »
Welche Chancen hat eigentlich Dragon im Vergleich zum offiziellen Projekt "CEV/Orion"?
Im Endeffekt wird man sich ja wohl für eine Variante entscheiden müssen, zumal man auch Parallel-Entwicklungen vermeiden will.