Bei diesem Flug wird auch noch eine geänderte Nutzlastverkleidung (Payload Fairing) getestet, die für den Start des JWST benötigt wird:
https://spaceflightnow.com/2020/07/31/ariane-5-launch-to-test-modified-payload-fairing-for-jwst/We’re preparing for James Webb, and we have introduced a slightly modified fairing which has an impact on the pressurization under the fairing for the requirement by NASA, and we worked out the solution and we will fly it,” said Daniel Neuenschwander, ESA’s director of space transportation. [..] ESA, Arianespace and RUAG have modified the design of vents on the Ariane 5’s payload shroud to address a concern that a depressurization event could damage the Webb observatory when the fairing jettisons after liftoff. Engineers were concerned residual air trapped in Webb’s folded sunshield membranes could cause an “over-stress condition” at the time of fairing separation. [..] Data gathered on past Ariane 5 flights indicated some residual pressure remained inside the fairing as the rocket climbed into space. Engineers were concerned that the pressure could suddenly release when the fairing jettisons a few minutes after liftoff, potentially damaging the sensitive sunshield. European teams developed new hardware to ensure that vents around the base of the payload fairing remain fully open the Ariane 5’s flight into space, allowing pressure to equalize before the shroud falls away from the rocket. [..]
On an Ariane 5 launch earlier this year, engineers flew a payload fairing with the new vents, according to Eric Smith, NASA’s program scientist for JWST. That showed some improvement in the fairing’s internal air pressure, and Smith said the vents on the next Ariane 5 flight, scheduled for Friday, will test vents with a larger opening.
Mit geänderten Lüftungsschlitzen soll die Bedrückung unter dem Fairing beeinflusst werden, um eine Anforderung der NASA zu erfüllen.
Diese hatte Bedenken, dass Restluft, die in den gefalteten Sonnenschutzmembranen von Webb eingeschlossen ist, zum Zeitpunkt der Verkleidungstrennung einen „Überlastungszustand“ verursachen könnte.
Daten von vorherigen A5-Flügen zeigten, dass etwas Rest-Druck im Fairing verbleiben könnte, welcher bei der Abtrennung schlagartig entweicht.
Dies könnte die Sonnenschutzfolie des JWST beschädigen. Mit dem neuen Design sollen die Lüftungsschlitze komplett geöffnet bleiben und damit einen vollständigen Druckausgleich vor der Abtrennung gewährleisten.
Beim letzten Flug gab es deshlab auch schon zusätzliche Lüftungsöffnungen im Fairing, die Verbesserungen des Drucks gezeigt haben. Diesmal sind die Öffnungen aber nochmals vergrößert worden.
Dies sollten die zusätzlichen Lüftungsöffnungen sein:
Außerdem wird in dem Artikel das schon erwähnte neue Tracking-System (KASSAV) bestätigt:
Neuenschwander said the Ariane 5 flight Friday, designated VA253, will also mark the first launch with a new autonomous location system developed by CNES, the French space agency, in partnership with ESA.