Auszug aus einem neuen Newsletter zu Curiosity, betreffend die Räder im Allgemeinen und ihre Performance speziell auf diesem "Naukluft Plateau":
The rover team closely monitors wear and tear on Curiosity's six wheels. "We carefully inspect and trend the condition of the wheels," said Steve Lee, Curiosity's deputy project manager at NASA's Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, California. "Cracks and punctures have been gradually accumulating at the pace we anticipated, based on testing we performed at JPL. Given our longevity projections, I am confident these wheels will get us to the destinations on Mount Sharp that have been in our plans since before landing."
Inspection of the wheels after crossing most of the Naukluft Plateau has indicated that, while the terrain presented challenges for navigation, driving across it did not accelerate damage to the wheels.
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Each of Curiosity's six wheels is about 20 inches (50 centimeters) in diameter and 16 inches (40 centimeters) wide, milled out of solid aluminum. Most of the wheel's circumference is a metallic skin that is about half the thickness of a U.S. dime. Nineteen zigzag-shaped treads, called grousers, extend about a quarter inch (three-fourths of a centimeter) outward from the skin of each wheel. The grousers bear much of the rover's weight and provide most of the traction and ability to traverse over uneven terrain.
The holes seen in the wheels so far perforate only the skin. Wheel-monitoring images obtained every 547 yards (500 meters) have not yet shown any grouser breaks on Curiosity. Earth-based testing examined long-term wear characteristics and the amount of damage a rover wheel can sustain before losing its usefulness for driving. The tests indicate that when three grousers on a wheel have broken, that wheel has reached about 60 percent of its useful mileage.
In Kurzfassung: Seitdem 2013 offensichtlich wurde, dass die Räder den Belastungen nicht so ganz gewachsen waren, werden die Routen sorgfältiger geplant und sie werden alle 500 Meter mit der MAHLI genau inspiziert. Das Team sieht allmählich zunehmende Risse und Löcher in den Rädern, ist aber zuversichtlich, mit ihnen zu allen geplanten Zielen zu kommen. Speziell auf dem rauen Naukluft-Plateau gab es anfangs Bedenken, ob das nicht zuviel Verschleiß mit sich bringen werde - aber es hat sich herausgestellt, dass Naukluft zwar schwierig zu navigieren ist, aber für die Räder ist es kein Problem.
Das Skelett der Räder ist aus solidem Aluminium gefräst, das von dünnem Blech überzogen ist, halb so dick wie eine US-Dime-Münze. Außerdem sind da noch die 19 Zickzack-Querrippen außen auf dem Blech. Diese Rippen - und nicht das Blech - tragen das meiste Gewicht des Rovers und sorgen für die meiste Traktion beim Fahren. Die Risse und Löcher beschränken sich bisher rein auf das dünne Blech, es ist also noch keine einzige Rippe gebrochen. Tests auf der Erde haben gezeigt, dass erst dann, wenn drei Rippen eines Rades brechen, es 60 Prozent seiner sinnvollen Lebensdauer erreicht hat. Also selbst mit drei gebrochenen Rippen geht noch eine Menge.
Hier der volle Artikel mit Bildern:
http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=6452PS: Was mich wundert, sind die neunzehn Rippen. 19 ist nicht durch 6 teilbar und eh eine Primzahl. Demnach sind die Räder wohl ziemlich individuell?