Der Vollständigkeit halber noch ein Link zum NSF-Artikel, der ein kompletteres Bild von dem MoU gibt:
http://www.nasaspaceflight.com/2014/01/dream-chasers-european-deal-opens-ambitions/Auszüge:
The outline of the agreement is centralized on the potential application of European technologies to both the current Dream Chaser design, and advanced derivative versions of the vehicle.
“This international collaboration will also help define missions outside the Dream Chaser’s primary mission of ferrying U.S. and partner nation astronauts to low-Earth orbit,” noted SNC in a release.
Zentrum der Übereinkunft ist die potentielle Anwendung von europäischer Technolgie im aktuellen DC-Entwurf und weiterentwickelten Derivaten (Anmerk.: die Version mit Ladebucht z.B.). SNC sagte, das im Grunde genau und sprach auch von der Hilfe Missionen außerhalb der primären ISS-Mission nunmehr konkretisieren zu können.
Examples were provided in a related teleconference, with references to how the Europeans may be able to offer a lighter version of the Thermal Protection System (TPS) that is currently allocated to the future Dream Chaser fleet, adding to the potential upmass the spacecraft could loft uphill.
Es gab eine Telekonferenz in der unter anderem ein leichteres Hitzeschutzsystem aus Europa als das jetzige (auf Shuttle-Material basierend, aber viel größere Kacheln) als Beispiel angeführt wurde. Ein solches würde (logischerweise) die Nutzlastkapazität nach oben schrauben. Besonders explizit ist im Artikel auch der Kopplungsmechanismus erwähnt.
However, by far the most interesting comment came from Jan Woerner, the chairman of the German space agency (DLR), who appeared to confirm studies into launching Dream Chaser on an Ariane rocket.
“It could even be possible to launch the Dream Chaser – with some minor changes – from within the fairing,” Professor Woerner added, clearly citing an unmanned mission for the spacecraft. “But that would mean the Dream Chaser would have to be changed a little bit, because the wings are a little bit too big.
Auch Wörner mit seiner Ariane 5 Idee wird erwähnt. Die Idee DC in der Fairing unterzubringen bezieht sich - auch nach Einschätzung von NSF - auf eine unbemannte Version. Dafür müsste DC aber modifiziert werden: Mit Flügeln ist er ein wenig zu breit für die Fairing. Ansonsten auch ein Wort zur Version ohne Fairing: Der Bekannte Bedarf die Aerodynamik neu kalkulieren zu müssen.
“Today marks a special day for SNC,” added Mr. Sirangelo. “With the start of these new relationships with ESA and DLR we are able to continue to expand the Dream Chaser Space System globally.
SNC verfolgt nun sein DC-Programm global. (Hmm ob bald auch die JAXA anklopft?
)
“The combined strengths of our partner space agencies, industrial companies and education institutions will significantly advance space education, exploration and, for various missions such as microgravity science, spacecraft servicing, debris removal, and materials manufacturing, provide economic benefits to all partners and strengthen U.S. and international ties.”
...
The goal is to allow the DCSS to play several roles, such as being a space taxi to a private station, payload delivery and retrieval not unlike her Space Shuttle relatives, along with the capability to deploy telescopes or lab experiments.
Those (new customer) markets fall in to three main categories: Working in space, discovering in space and observing from space. We’re looking at satellite deployment, debris removal, being able to deorbit or reposition things in space and potentially being able to construct things in space,” added Mr. Sirangelo.
“We’re able to turn our vehicle into a mobile laboratory, and we’re calling that Dream Lab. That would allow us to contemplate a series of microgravity experiments in configurations that could conduct short, medium and long term missions. We might also be able to do direct observation in space
Missionen die sich SNC mit DC vorstellen kann bzw. was DC alles machen soll:
- Mikrogravitation-Wissenschaft (auch an Bord eines DC selbst, ähnlich den vor-Mir STS-Missionen)
- Raumschiff-Servicing (gemeint wohl v.a. Satelliten)
- Weltraumschrott-Beseitigung
- Werkstoff-Herstellung
- Weltraumtaxi zu privaten Raumstationen
- Weltraumteleskope oder Experimente aussetzen
- Satelliten-Deorbit / - Repositionierung
- Beobachtung aus dem All.
SNC sieht drei Haupt-(kunden)märkte:
- Arbeiten im Weltraum
- Entdecken im Weltraum
- Beobachten aus dem Weltraum